Parasol Centrum

Standard ochrony małoletnich w PARASOL-u

POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM W PARASOL CENTRUM WSPIERANIA ROZWOJU W ŻERNIKACH WROCŁAWSKICH

(wersja skrócona)

PREAMBUŁA

Nadrzędną zasadą wszystkich aktywności podejmowanych przez pracowników PARASOL Centrum Wspierania Rozwoju w Żernikach Wrocławskich jest działanie dla dobra dziecka i w jego interesie. Każdy pracownik uwzględnia podmiotowość dziecka, dostrzega jego potrzeby, szanuje i respektuje jego prawa. Pracownik placówki działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

Ustanowienie dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w PARASOL Centrum Wspierania Rozwoju jest komunikatem, że placówka za jeden z podstawowych celów uznaje zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony przed krzywdzeniem oraz jest miejscem sprzyjającym rozwijaniu osobowości, pozytywnych kontaktów interpersonalnych i przestrzenią do zdobywania nowych umiejętności oraz wiedzy. Dokument ten przede wszystkim pomaga tworzyć i podtrzymywać warunki bezpieczne dla dzieci. Określone procedury i wytyczne umożliwiają szybkie reagowanie na zagrożenia bezpieczeństwa i dobrostanu życia dziecka oraz pomagają w spełnianiu prawnych wymogów ochrony dzieci.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Celem POLITYKI OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM w PARASOL Centrum Wspierania Rozwoju w Żernikach Wrocławskich jest:

1. potwierdzenie stosowania STANDARDÓW OCHORNY MAŁOLETNICH przyjętych w jednostce;

2. zapewnienie dzieciom harmonijnego rozwoju w warunkach poczucia bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku.

§ 2

Ilekroć w POLITYCE OCHRONY DZIECI jest mowa o:

1. PARASOL Centrum – należy przez to rozumieć PARASOL Centrum Wspierania Rozwoju w Żernikach Wrocławskich;

2. POLITYCE – należy przez to rozumieć POLITYKĘ OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM W PARASOL CENTRUM WSPIERANIA ROZWOJU W ŻERNIKACH WROCŁAWSKICH;

3. dziecku, małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 lat i uczęszcza na zajęcia do PARASOL Centrum;

4. nieletnim – należy przez to rozumieć dziecko poniżej 17. roku życia;

5. pracownikach – personel (dalej także: pracownik) PARASOL Centrum – osoba świadcząca pracę w placówce, bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz, najemca pomieszczenia lub inna osoba, która ma bądź może mieć kontakt z dziećmi.

6. rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców, a także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;

7. właścicielu – należy przez to rozumieć właściciela PARASOL Centrum Wspierania Rozwoju w Żernikach Wrocławskich, tj. Małgorzatę Steć;

8. krzywdzeniu – należy przez to rozumieć każde zamierzone lub niezamierzone działanie, lub zaniechanie na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

Krzywdzenie:

• przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub ze strony osoby, której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową,

• przemoc psychiczna wobec dziecka to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a opiekunem, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy rodzicem a dzieckiem.

• wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy,

• zaniedbywanie dziecka to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie jego podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego zdrowia i/lub trudności w rozwoju. Do zaniedbywania dochodzi w relacji dziecka z osobą, która jest zobowiązana do opieki, wychowania, troski i ochrony dziecka;

9. prokuraturze – należy przez to rozumieć prokuraturę rejonową właściwą wg miejsca zaistnienia przestępstwa;

10. sądzie opiekuńczym – należy przez to rozumieć Sąd Rejonowy, Wydział Rodziny i Nieletnich właściwy z uwagi na miejsce zamieszkania dziecka;

11. przestępstwie – należy przez to rozumieć w szczególności przestępstwa określone w Kodeksie karnym;

12. przemocy domowej – należy przez to rozumieć zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

a) narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,

b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,

c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,

d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,

e) istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

13. zagrożeniu dobra dziecka – należy przez to rozumieć przypadki, w których istnieją uzasadnione powody do podejrzenia, że uczeń może być narażony na jakiekolwiek formy zaniedbania, przemocy domowej czy inne trudne do zdefiniowania sytuacje. Katalog możliwych sytuacji będących zagrożeniem dobra dziecka jest otwarty. Przykładowo może to być:

• zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka, tj.; np. prawidłowa higiena, żywienie dostosowane do wieku dziecka, zapewnienie odpowiedniej odzieży;

• zaniedbanie potrzeć emocjonalnych i psychicznych dziecka (pozostawianie dziecka bez opieki lub w takiej sytuacji że coś mu zagraża, lub sprawowanie opieki pod wpływem alkoholu);

• niewypełnianie zaleceń lekarskich;

• stosowanie kar fizycznych;

• surowe dyscyplinowanie dziecka przez rodziców, opiekunów;

• nieposyłanie dziecka do szkoły;

• niestosowanie się do zaleceń jednostki oświatowej, co do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku;

• sytuacja, gdy wiadomo, że w rodzinie jest założona Niebieska Karta, ale potrzeby dziecka nadal nie są zaspokajane i jego sytuacja nie uległa poprawie;

• sytuacja, gdy pomimo zastosowanej procedury i dostępnych środków wychowawczych podopieczny jednostki kontynuuje działania naruszające bezpieczeństwo, dodatkowo, gdy rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z jednostką, oraz szczególnie w sytuacji, gdy jednostce znane są inne przejawy demoralizacji;

• konflikty około rozwodowe zagrażające dobru dziecka;

• rodzic nadużywający substancji psychoaktywnych;

14. demoralizacji – należy przez to rozumieć, w szczególności:

• dopuszczenie się czynu zabronionego (czyli zachowania o znamionach określonych w ustawie karnej, jako wykroczenie lub przestępstwo),

• naruszanie zasad współżycia społecznego,

• uchylanie się od obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki,

• używanie alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych, ich prekursorów, środków zastępczych lub nowych substancji psychoaktywnych,

• uprawianie nierządu.

§ 3

1. W przypadku nieobecności Właściciela w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go inna osoba mająca w danym czasie zajęcia z dzieckiem/dziećmi zgodnie z przepisami prawa.

2. W przypadku nieobecności pracownika w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go pracownik wskazany przez Właściciela.

3. W przypadku nieobecności pedagoga w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go psycholog wskazany przez Właściciela.

4. W przypadku nieobecności psychologa w poniższych procedurach interwencyjnych zastępuje go psycholog wskazany przez Właściciela.

Rozdział 2

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci

§ 4

1. Pracownicy posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia dzieci.

2. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

§ 5

1. Znajomość czynników ryzyka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwiają:

a) identyfikowanie dzieci, które są bardziej narażone na krzywdzenie,

b) planowanie działań profilaktycznych wobec dziecka i rodziców,

c) przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.

2. Wystąpienie jednego lub nielicznych czynników ryzyka nie jest jednoznacznym sygnałem, że dochodzi do krzywdzenia dziecka. Jeżeli jednak liczba czynników zwiększa się lub jeden z nich nasila się, należy podjąć wnikliwą obserwację dziecka i rodziców.

3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia (np. psychologicznej, materialnej) i motywując ich do szukania pomocy, jeżeli jest potrzebna.

4. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.

§ 6

1. Znajomość symptomów krzywdzenia dziecka i umiejętne ich rozpoznawanie umożliwia:

a) identyfikowanie dzieci, które są krzywdzone,

b) przerwanie stosowania przemocy wobec dzieci.

2. W przypadku podjęcia przez pracownika podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone należy zareagować zgodnie z odpowiednią procedurą interwencji wskazaną w niniejszej POLITYCE.

Rozdział 3

Zasady i procedura postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez pracownika

§ 7

W przypadku uzyskania informacji o nieodpowiednim zachowaniu pracownika PARASOL Centrum, w szczególności wobec dziecka:

1) osoba, która otrzymała informację w miarę możliwości przeprowadza rozmowę z pracownikiem, który dopuścił się negatywnego zachowania w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Sugeruje, iż aktualny sposób zachowywania się jest niewłaściwy. Jeżeli zachowanie pracownika narusza prawa i dobro dziecka, w tym godność lub jego bezpieczeństwo, pracownik, który posiada informacje o takim zachowaniu niezwłocznie informuje o nim Właściciela PARASOL Centrum;

2) w przypadku braku zmiany w zachowaniu pracownika, osoba która otrzymała informację zgłasza problem Właścicielowi i przekazuje NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1;

3) Właściciel przeprowadza rozmowę z pracownikiem zachowującym się negatywnie. Ustalony zostaje plan poprawy zachowania. Zawiera on ustalenia w celu poprawy sytuacji i wyeliminowania niepożądanych zachowań pracownika oraz konsekwencje w przypadku nierealizowania postanowień planu;

4) Właściciel przeprowadza rozmowę z rodzicami dziecka, przedstawia i omawia PLAN POMOCY DZIECKU – załącznik nr 2. Informuje w nim o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, możliwości skorzystania z różnych form wsparcia: rozmowa z pedagogiem, psychologiem; skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba;

5) osoba wskazana przez Właściciela rozmawia z dzieckiem w celu udzielenia mu niezbędnego wsparcia;

6) osoba wskazana przez Właściciela poprzez obserwację, a także rozmowy monitoruje sytuację dziecka.

§ 8

W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka:

1) osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa informuje o tym Właściciela; przekazuje Właścicielowi NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1;

2) Właściciel przeprowadza rozmowę z pracownikiem podejrzanym o popełnienie przestępstwa w celu zdobycia informacji;

3) osoba wskazana przez Właściciela przeprowadza rozmowę z dzieckiem. W przypadku podejrzeń o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, Właściciel informuje o obowiązku zgłoszenia sprawy na policję lub do prokuratury, a także podjęciu działań wynikających z Kodeksu pracy. Dziecku zostaje udzielone niezbędne wsparcie (rozmowa z psychologiem pedagogiem bądź też innym pracownikiem, do którego dziecko ma zaufanie, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia). Rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia na terenie szkoły oraz poza nią. PLAN POMOCY DZIECKU stanowi załącznik nr 2.

4) w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu przez pracownika osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa, informuje o tym Właściciela przekazując NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ (załącznik nr 1), a następnie Właściciel składa do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez pracownika na szkodę dziecka – załącznik nr 3 – i wykonuje inne niezbędne czynności, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa;

5) w przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1, którą przekazuje Właścicielowi.

§ 9

1. W przypadku, gdy pracownik jest świadkiem przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka przez innego pracownika zobowiązany jest niezwłocznie poinformować o tym Właściciela. Przekazuje Właścicielowi NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1.

2. Właściciel informuje pracownika podejrzewanego o krzywdzenie o:

a) posiadanej relacji ze zdarzenia,

b) obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury,

c) Właściciel zgłasza zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa na policje bądź do prokuratury.

3. Właściciel podejmuje w stosunku do pracownika krzywdzącego dziecko działania wynikające z Kodeksu pracy.

4. Pokrzywdzonemu dziecku zostaje udzielone niezbędne wsparcie (rozmowa z psychologiem pedagogiem bądź też innym pracownikiem, do którego dziecko ma zaufanie, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia). Rodzice dziecka zostają poinformowani o podjętych działaniach, a także o możliwościach skorzystania z różnych form wsparcia na terenie PARASOL Centrum oraz poza nim. PLAN POMOCY DZIECKU stanowi załącznik nr 2.

5. W przypadku, gdy to dziecko jest świadkiem przestępstwa popełnionego przez pracownika na szkodę dziecka, niezwłocznie zobowiązany jest do poinformowania o tym pracodawcę/Właściciela. Dalej toczy się postępowanie jak w § 8.

§ 10

W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest Karta interwencji – załącznik nr 4. Kartę interwencji zakłada i prowadzi Właściciel lub osoba wskazana przez Właściciel. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji osobowej dziecka.

Rozdział 4

Zasady i procedura postępowania w przypadku krzywdzenia dziecka przez osobę ze środowiska rodzinnego

§ 11

1. Każdy pracownik, który otrzymał informację o podejrzeniu krzywdzenia dziecka przez jakąkolwiek osobę dorosłą, niebędącą pracownikiem PARASOL Centrum, jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o podejrzeniu Właściciela oraz sporządzić NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1 – zawierającą opis zaobserwowanych symptomów.

2. W przypadku zagrożenia dobra dziecka pracownik w towarzystwie pedagoga bądź psychologa podejmuje rozmowę z rodzicem niekrzywdzącym (z rozmowy sporządza NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1):

a) przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia;

b) informuje o zachowaniach czy też wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia;

c) omawia rolę rodzica w podejmowaniu interwencji, proponuje wsparcie – np. placówki świadczące pomoc w danym zakresie; ustala rodzaj pomocy udzielanej dziecku (zapewnienie bezpieczeństwa, wsparcia, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia) – PLAN POMOCY DZIECKU określa załącznik nr 2;

d) ustala działania naprawcze dla rodziców zawierające czynności eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje, gdy zaplanowane działania nie przyniosą efektu (jasne określenie ram czasowych);

e) monitoruje sytuację dziecka i podejmowane działania naprawcze przez rodzica;

f) informuje o ustawowym ewentualnym obowiązku podjęcia interwencji prawnej. W przypadku braku poprawy zgłasza sprawę do Sądu Rodzinnego – załącznik nr 5.

3. W sytuacji, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa Właściciel jest zobowiązany niezwłocznie zgłosić zawiadomienie na policję lub do prokuratury.

§ 12

W przypadku zgłoszenia przez dziecko pracownikowi PARASOL Centrum, że zostały zastosowane wobec niego zachowania przemocowe ze strony dorosłych w środowisku rodzinnym, osoba, która otrzymała informację na ten temat:

1. przeprowadza rozmowę z dzieckiem w celu wyjaśnienia sytuacji. Informuje o sprawie Właściciel oraz pedagoga /psychologa;

2. ustala (w miarę możliwości) poziom bezpieczeństwa dziecka w rodzinie;

3. w towarzystwie pedagoga/psychologa rozmawia z rodzicami dziecka i podejmuje działania wyjaśniające;

4. osoba wskazana przez Właściciela monitoruje sytuację oraz zgłasza sytuację dziecka do Ośrodka Pomocy Społecznej.

5. w przypadku, gdy są podejrzenia, że dziecko nadal nie jest bezpieczne w rodzinie, uruchamiana jest procedura Niebieskiej Karty (NK) lub też zawiadamiany jest Sąd Rodzinny – załącznik nr 5.

§ 13

1. W sytuacji, gdy zachodzi podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w szczególności z użyciem przemocy domowej, Właściciel lub wskazany przez niego pracownik informuje rodziców o obowiązku PARASOL Centrum co do zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd).

2. Właściciel składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodzinną do Sądu Rodzinnego.

3. W przypadku podejrzenie popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu, w tym z użyciem przemocy domowej osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa, informuje o tym Właściciela, a następnie Właściciel składa niezwłocznie do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka – załącznik nr 3.

4. W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1, którą przekazuje Właścicielowi.

5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji wskazanych w ust.1.

§ 14

W każdym z powyższych przypadków określonych w tym rozdziale zakładana jest Karta interwencji – załącznik nr 4. Kartę interwencji zakłada i prowadzi osoba, której dziecko zgłosiło przemoc domową. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji osobowej dziecka.

Rozdział 5

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony rówieśników

§ 15

1. W przypadku krzywdzenia dziecka przez inne dziecko na terenie PARASOL Centrum pracownik będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:

a) zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia,

b) rozdzielić strony konfliktu,

c) jeśli istnieje potrzeba skierować poszkodowanych do gabinetu pomocy przedmedycznej – higienistki szkolnej lub samemu udzielić pierwszej pomocy. W przypadku poważniejszych obrażeń, Właściciel wzywa pogotowie ratunkowe.

d) poinformować w poważniejszych przypadkach również Właściciela przekazując NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ (załącznik nr 1).

2. Pracownik zobowiązany jest wyjaśnić okoliczności zajścia, powiadomić rodziców poszkodowanego dziecka oraz sprawcy, przeprowadzić rozmowę osobno z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego.

3. W przypadku braku pożądanej zmiany w zachowaniu dziecka, z dzieckiem-sprawcą przeprowadza się rozmowę omawiającą jego zachowanie oraz powiadamia o konsekwencjach, zgodnie z podpisaną Umową. Niezależnie od powyższego wspólnie z dzieckiem sprawcą omawia się plan naprawczy, celem zmiany niepożądanych zachowań, a w stosunku do dziecka krzywdzonego PLAN POMOCY DZIECKU – załącznik nr 2.

4. Na terenie PARASOL Centrum zarówno poszkodowany, jak i sprawca, otrzymują wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.

5. Jeżeli:

a) ofiara przemocy doznała dotkliwych obrażeń cielesnych, wymagających interwencji medycznej,

b) następuje długotrwały proces przemocy (dręczenie), a wcześniej stosowane strategie naprawcze nie przyniosły oczekiwanych rezultatów,

c) sprawca przemocy ma mniej niż 17 lat – Właściciel powiadamia o zdarzeniu Policję i/lub Sąd Rodzinny.

2. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa skarbowego przez nieletniego osoba, która posiada wiedzę na temat podejrzenia popełnienia przestępstwa, informuje o tym Właściciela, a następnie Właściciel niezwłocznie składa do Sądu Rodzinnego zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego – załącznik nr 6.

4. W przypadku podejrzenia, że życie i zdrowie dziecka jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112, 997 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje pracownik, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ – załącznik nr 1, którą przekazuje Właścicielowi.

§ 16

1. W przypadku, gdy dziecko zgłasza pracownikowi, że jest nękany przez kolegę/koleżankę i powtarzają się wobec niego zachowania agresywne, pracownik:

a) zawiadamia o sprawie Właściciela, przekazując NOTATKĘ SŁUŻBOWĄ (załącznik nr 1),

b) pracownik przeprowadza rozmowę z obojgiem dzieci w celu wyjaśnienie sprawy. W razie potrzeby rozmawia również ze świadkami zdarzeń.

c) pracownik informuje o sprawie rodziców dziecka krzywdzącego, a rodziców dziecka krzywdzonego o podjętych działaniach.

2. Dalej postępowanie toczy się tak jak w § 15.

§ 17

W każdym z przypadków, który w ocenie pracownika będzie wymagał szerszych interwencji określonych w tym rozdziale zakładana jest Karta interwencji – załącznik nr 4. Kartę interwencji zakłada i prowadzi pracownik. Kartę oraz inne dokumenty zgromadzone w danej sprawie załącza się do dokumentacji PARASOL Centrum.

Rozdział 6

Zasady bezpiecznych relacji w PARASOL Centrum Wspierania Rozwoju między dziećmi a pracownikami oraz innymi dzieci

§ 18

1. PARASOL Centrum ustala zasady zapewniające bezpieczne relacje między dziećmi a pracownikami, a w szczególności zachowania niedozwolone.

2. Zasady bezpiecznych relacji między pracownikami a dziećmi to zespół zasad, których powinni przestrzegać w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych.

3. Zasady określają, jakie zachowania są dozwolone i niedozwolone w pracy z dziećmi, a przestrzeganie ich przez wszystkich pracowników PARASOL Centrum może zmniejszyć ryzyko krzywdzenia dzieci.

4. Zasady bezpiecznych relacji pracownika z dzieckiem określa Załącznik nr 7.

§ 19

1. PARASOL Centrum ustala zasady dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.

2. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi określa załącznik nr 8.

Rozdział 7

Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 20

1. PARASOL Centrum zapewnia standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z wewnętrznymi regulacjami i Polityką ochrony danych osobowych.

2. PARASOL Centrum uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

3. Zasady ochrony wizerunku dziecka określa Załącznik nr 9.

Rozdział 8

Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 21

PARASOL Centrum nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu.

Rozdział 9

Monitoring stosowania POLITYKI

§ 22

1. Osobami odpowiedzialnymi za monitoring POLITYKI w PARASOL Centrum jest Właściciel, z którym można skontaktować się osobiście lub telefonicznie.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za:

• monitorowane realizacji POLITYKI,

• ocenę POLITYKI w celu zapewnienia jej dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami,

• reagowanie na sygnały naruszenia POLITYKI,

• przyjmowanie zgłoszeń o poprawkach do POLITYKI (od dzieci, rodziców, pracowników);

• proponowanie zmian w POLITYCE,

• prowadzenie REJESTRU ZGŁOSZEŃ – załącznik nr 11, na podstawie KART INTWERWENCJI,

• przygotowanie pracowników do stosowania POLITYKI,

• opracowywanie i przekazywanie materiałów edukacyjnych pracownikom,

• odbierania od pracowników oświadczenia o zapoznaniu się z POLITYKĄ i zobowiązaniu do jej stosowania,

• odbierania od rodziców oświadczenia o zapoznaniu się z POLITYKĄ we współpracy z pracownikami; wszyscy rodzice mają obowiązek zapoznania się z dokumentem i podpisanie oświadczenia o zapoznaniu się z nim: dla rodziców nowych dzieci – na pierwszym spotkaniu;

• dokumentowanie czynności notatkami służbowymi.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1 przeprowadza wśród pracowników raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji POLITYKI. Wzór ankiety – załącznik nr 12.

4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany w POLITYCE oraz wskazywać naruszenia POLITYKI w PARASOL Centrum.

5. Osoba, o której mowa w ust. 1 dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie RAPORT z monitoringu – załącznik nr 13.

6. Właściciel wprowadza do POLITYKI niezbędne zmiany i ogłasza je w sposób przyjęty dla wprowadzenia w życie niniejszej POLITYKI pracownikom, dzieciom i ich rodzicom.

§ 23

1. W ramach monitoringu osoba odpowiedzialna za monitoring POLITYKI konsultuje się z rodzicami dzieci w formie ankiet kierowanych do rodziców.

Rozdział 10

Przepisy końcowe

§ 24

1. POLITYKA wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników, w szczególności poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.

3. Rodzice zostają poinformowani o wejściu w życie POLITYKI w Umowie.

4. Dla dzieci zostaje ogłoszona skrócona wersja POLITYKI zawierająca istotne informacje dla małoletnich.

5. Niezależnie od powyższych zasad ogłaszania POLITYKI zostaje ona udostępniona również poprzez zamieszczenie jej wersji skróconej dla małoletnich na stronie internetowej PARASOL Centrum pod adresem: www.parasolcentrum.pl

6. Zapisy zawarte w POLITYCE obowiązują dzieci, rodziców oraz pracowników PARASOL Centrum.

7. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z POLITYKĄ a znajomość jej treści potwierdza własnoręcznym podpisem. Oświadczenie pracownika przechowuje się w części B akt osobowych.

Wykaz załączników:

Załącznik nr 1 – Notatka służbowa

Załącznik nr 2 – Plan pomocy dziecku

Załącznik nr 3 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

Załącznik nr 4 – Karta interwencji

Załącznik nr 5 – Zawiadomienie o zagrożeniu dobra dziecka

Załącznik nr 6 – Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez nieletniego

Załącznik nr 7 – Zasady bezpiecznych relacji pracownika z dzieckiem

Załącznik nr 8 – Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi

Załącznik nr 9 – Zasady ochrony wizerunku dziecka

Załącznik nr 10 – Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci

Załącznik nr 11 – Rejestr zgłoszeń dotyczących krzywdzenia dzieci

Załącznik nr 12 – Ankieta monitorująca dla pracowników

Załącznik nr 13 – Raport z monitoringu

Scroll to Top