Parasol Centrum

Wspieramy
rozwój

Wspieramy rozwój

UWAŻNOŚĆ
DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

O TRENINGU

Czym jest uważność?

Pojęcie uważności wywodzące się z tradycji buddyjskiej do świata zachodniej medycyny i psychologii wprowadził na przełomie lat 70. i 80. Jon Kabat-Zinn (2019). Oznacza ono specyficzny stan uwagi, świadomie kierowanej w sposób nieoceniający na to co się dzieje w chwili obecnej (Kabat-Zinn, 2019). Uważność obejmuje świadomość swoich myśli, uczuć i doznań fizycznych bez ich osądzania czy próby zmiany. Zakłada ona zachowanie otwartego umysłu, doświadczanie doznań zmysłowych bez odpływania w przeszłość lub wybiegania w przyszłość, może polegać na skupianiu się w danym momencie na jednej rzeczy (Rathus i Miller, 2018). Termin “uważność” pojawił się w języku polskim jako tłumaczenie angielskiego terminu mindfulness.

Dlaczego warto? Czyli o związku uważności ze zdrowiem

Trening mindfulness można stosować w różnych obszarach życia, np. w redukcji stresu, leczeniu depresji czy lęku, poprawie koncentracji uwagi. Zdaniem Brown i Ryan (2003) wysoki poziom uważność związany jest z niższą neurotycznością, niższym lękiem i depresją, jednocześnie im wyższa uważność u danej osoby tym wyższe jej poczucie własnej wartości, optymizm czy samorealizacja. Podobnie Masuda i współpracownicy (2010) wnioskują, iż uważność wiąże się z lepszym samopoczuciem psychicznym, mniejszym nasileniem symptomów depresji i stresu. Osoby charakteryzujące się wyższym natężeniem uważności jako cechy dokonują bardziej neutralnych ocen stresujących sytuacji. Rzadziej stosują unikowe reakcje w sytuacji powodującej stres, a częściej starają się je rozwiązać (Weinstein i in., 2009). Pod wpływem treningów uważności stwierdzono u uczestników poprawę funkcjonowania obszarów mózgu odpowiedzialnych za procesy zapamiętywania, uczenia się, orientację przestrzenną, emocje, empatię i samoświadomość przy jednoczesnym zmniejszeniu obszarów związanych z pojawianiem się reakcji lękowych i stresowych (Kabat-Zinn J., 2019). W przypadku treningów uważności skierowanych do dzieci, obserwuje się natomiast, iż  dzięki regularnej praktyce, wzrasta umiejętność koncentracji uwagi, odporność na stres, gotowość do samoregulacji i reagowania z większą empatią (Greenland K. S., 2016). 

Czemu służy trening?

  • Rozwijaniu WIEDZY z zakresu wpływu stresu na zdrowie psychiczne i fizyczne, uświadomieniu związku swoich emocji i myśli z zachowaniem, dostarczeniu podstawowych informacji na temat funkcjonowania naszego mózgu
  • Nabywaniu nowych UMIEJĘTNOŚCI, nauce praktycznych ćwiczeń oddechowych, medytacyjnych, relaksacyjnych, technik pracy z ciałem i umysłem ułatwiających radzenie sobie ze stresem i wyzwaniami szkolnymi, kształtowaniu zdolności samoregulacji, poprawie skupienia uwagi na wybranym elemencie
  • Kształtowaniu KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH i EMOCJONALNYCH, stworzeniu w trakcie zajęć atmosfery współpracy i zaufania bez elementów rywalizacji, rozwijaniu życzliwości, empatii, tolerancji i współczucia, zwiększaniu akceptacji swojej osoby, przyjmowaniu własnych emocji i myśli bez oceniania ich, bez krytykowania

Co może dać taki trening?

  • lepsza zdolność do koncentracji uwagi
  • większa samoświadomość własnych myśli, emocji i ciała
  • życzliwe nastawienie do własnej osoby i innych
  • poprawa zdolności uspokajania umysłu i ciała
  • lepsze radzenie sobie z trudnymi myślami, łatwiejsze zasypianie
Scroll to Top