Wspieramy rozwój
FIZJOTERAPIA NEUROROZWOJOWA
DLA DZIECI
O TERAPII
Fizjoterapia neurorozwojowa to specjalistyczna dziedzina diagnozowania i leczenia, której celem jest wsparcie oraz rozwój zdolności ruchowych u dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego. Skupia się na ocenie rozwoju dziecka na różnych etapach życia, a także na poprawie kontroli ruchów, równowagi, siły mięśniowej i koordynacji, co umożliwia dziecku większą niezależność w codziennym funkcjonowaniu. Dzięki zastosowaniu odpowiednich technik, ćwiczeń oraz pielęgnacji, fizjoterapeuta dostosowuje terapię do indywidualnych potrzeb dziecka, wspierając jego rozwój i jakość życia. W trakcie terapii rodzice otrzymują także instrukcje dotyczące prawidłowego wykonywania podstawowych czynności pielęgnacyjnych, które mają kluczowy wpływ na rozwój dziecka.
- Główne cele fizjoterapii neurorozwojowej obejmują korekcję asymetrii ciała, normalizację napięcia mięśniowego, integrację odruchów i sensoryczną, poprawę kontroli ruchów oraz rozwijanie prawidłowych wzorców motorycznych. Terapia ta wykorzystuje takie techniki jak NDT Bobath, metodę Vojty, czy terapię manualną, wspierając rozwój psychoruchowy i pomagając dzieciom w uzyskaniu większej niezależności oraz funkcjonalności w życiu codziennym. Celem jest stworzenie optymalnych warunków do wszechstronnego rozwoju ruchowego, co przyczynia się do poprawy jakości życia dzieci z zaburzeniami neuromotorycznymi.
- Fizjoterapia neurorozwojowa jest zalecana dla dzieci z różnorodnymi zaburzeniami psychomotorycznymi i opóźnieniami rozwojowymi, które mają wpływ na układ nerwowo-mięśniowy. Dotyczy to m.in. dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (CP), opóźnieniem w rozwoju ruchowym, zaburzeniami genetycznymi (np. zespół Downa, Rett, Angelmana), uszkodzeniami mózgu spowodowanymi urazami, problemami z równowagą, koordynacją, tonusem mięśniowym (hipotonia, hipertonia), asymetrią ciała, a także wcześniaków, które potrzebują wsparcia w rozwoju psychomotorycznym. Terapia jest dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka, a terapeuci opracowują plany leczenia, które wspierają rozwój neurologiczny i poprawę funkcji ruchowych.
- Podejście terapeutyczne w fizjoterapii neurorozwojowej koncentruje się na indywidualnym dostosowaniu terapii do potrzeb pacjenta, uwzględniając jego specyficzne wyzwania. Proces terapii rozpoczyna się od dokładnej diagnozy, w tym obserwacji i testów weryfikujących deficyty i zaburzenia. Terapeuci stawiają nacisk na stymulowanie odruchów, rozwijanie prawidłowych wzorców ruchowych, poprawę kontroli i równowagi ciała, co sprzyja rozwojowi motorycznemu i zwiększa funkcjonalność pacjenta. Terapia opiera się na aktywnym udziale dziecka, co sprzyja osiąganiu postępów i niezależności w codziennych czynnościach.
- Fizjoterapia neurorozwojowa oferuje kompleksowe wsparcie dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi, pomagając w rozwoju umiejętności ruchowych, poprawie kontroli ciała, koordynacji oraz integracji odruchów. Wczesna interwencja w przypadku zaburzeń rozwoju psychoruchowego pozwala uniknąć wielu negatywnych konsekwencji w przyszłości oraz zmniejszyć deficyty związane z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Fizjoterapia neurorozwojowa jest przeznaczona dla dzieci z różnymi zaburzeniami psychomotorycznymi lub opóźnieniami rozwojowymi, które mają wpływ na funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego:
- Dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym (CP) – grupa zaburzeń ruchowych spowodowanych uszkodzeniem mózgu w okresie prenatalnym, okołoporodowym lub we wczesnym dzieciństwie.
- Dzieci z opóźnieniem w osiąganiu milowych kamieni rozwojowych – dzieci, które nie osiągają etapów rozwoju ruchowego w oczekiwanym czasie.
- Dzieci z zaburzeniami genetycznymi wpływającymi na rozwój neurologiczny, takie jak zespół Downa, zespół Rett czy zespół Angelmana.
- Dzieci z uszkodzeniami mózgu w wyniku urazów, wypadków lub chorób neurologicznych.
- Dzieci z zaburzeniami równowagi, koordynacji lub kontroli ruchowej.
- Dzieci z zaburzeniami tonusu mięśniowego, takimi jak hipotonia (obniżone napięcie mięśniowe) lub hipertonia (podwyższone napięcie mięśniowe).
- Dzieci z cechami asymetrii ciała lub nieprawidłowymi wzorcami ruchowymi.
- Wcześniaki w celu wyrównywania braków w rozwoju psychomotorycznym.